? اخلاق هدف بعثت 

 

پیامبر اکرم (ص) در روایتی که اهل سنت و شیعه نقل نموده اتد  فرمود :من برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث گشته ام(از جمله علامه مجلسی در بحارالانوار و مرحوم طبرسی در مجمع البیان این روایت را آورد ه اند ) دراین بیان بلند پیامبر اکرم با عنایت و یژه به اخلاق آن را هدف بعثت خود معرفی می کند که حاوی نکات معرفت آموز بسیاری است که به برخی اشاره می کنیم 

1- دراین بیان حضرت رسول سخن از تکمیل ایمان یا معرفت وعلم وعدالت ندارند بلکه به اتمام اخلاق اشاره می کنند حال باید دید چرا حضرت اخلاق را مهم تر از علم وایمان و عدالت می دانند ؟

در یافتن پاسخ توجه به این مهم ضروری است که اخلاق  تنظیم کننده ساحت نفسانی انسان است ساحتی که هم معرفت ساز وهم ایمان وعدالت آفرین است عقل  در دو بخش نظری و عملی متکی بر نفس است ونفس که همان قوه اراده آدمی باشد در تصدیق علمی ودر عزم عملی نقش مهم و اولی دارد همچنین ایمان که امری اختیاری و متکی بر انگیزه و اراده است تکیه تام بر نفس دارد و عدالت هم اساسا از درون آغاز می شود و زیر بنای عدالت عدالت درونی و نفسانی و تعادل بین قوای روانی است و در همه این ها این اخلاق است که سامان دهنده نفس برای پذیرش علم نظری است باایجاد روحیه حق جویی و باعث عزم بر عمل است با تقویت صبر واستقامت و موجب نضج و رشد ایمان است با تسلیم و اخلاص وبر کننده عدالت است با نظم بخشی به قوای درونی بنابراین پایه ومایه ارزش هایی چون علم وایمان وعدالت است ولذا مادر و اساس ارزش هاست 

2-  نکته دیگر معرفت آموز بیان پیامبر رحمت این است که کار ومسئولیت اصلی پیامبران نه تعلیم توحید ومعاد بلکه تذکار آنها واحیای انسانیت انسان ویاد آوری عهد وپیمان ها به او ست چنان که حضرت امیر درنهج البلاغه نیز بدان تصریح فرموده اند، (خطبه یک ) و طبق آنچه از قرآن می توان آموخت مسائلی چون توحید ومعاد فطری است( روم /30)و  آموزشی  نیست بلکه از جنس یا دآوری و ذکر وکاری اخلاقی  است که قرآن نیز خودرا ذکر می نامد(حجر /9) 

 مردم فطرتا موحد وباورمند به معاد هستند وانبیاکار اصلیشان آموزش توحید نیست که اساسا توحید آموختنی نیست بلکه کار اصلی پیامبر تذکر توحید ورفع حجاب های غفلت از انسان دنیاو خود زده است که کاری اخلاقی است 

3- علم وایمان وسایر ارزشها تا درجان ونفس آدمی رسوخ نکند و تبدیل به خلقی نکو نگردد فایده چندان ندارد توحید اگر به شکل توکل و شجاعت واخلاص در آید  ارزشمند است وعلم ومعرفت اگر به شکل شرح صدر و کرامت و راز داری در آمد اهمیت دارد وهمه این ها اوصاف اخلاقی هستند 

 

4- اهمیت و مرتبه اولی اخلاق را می توان در اشتباهات تاریخی وانحرافات برجسته دید شیطان نه از سر کفر بلکه به خاطر کبر فرمان الهی نبرد آدم نه از روی جهل بلکه به خاطر حرص به شجره ممنوعه نزدیک شد و هکذا بسیار دیگر از خطاها و ظلمها که منشا اخلاقی داشته اند ولاغیر 

 

5- اخلاق بدون دیانت وبدون اتصال به مکتب انبیا خصوصا نبی خاتم ابتر و ناقص و سترون خواهد بود و تلاش  برای استقرار اخلاق بدون دین که برخی در غرب  شعارش را می هند پروژه شکست خورده است وکسانی که با ادعای اخلاق به مقابله با ادیان می پردازند درواقع با اخلاق علیه اخلاق می جنگند چرا  که طبق بیان پیامبر خاتم گوهر دین و بعثت اخلاق است 

6- متفکران الهی واسلامی در تدوین فقه وحقوق و عقیده و سیاست و سایر شئون علمی و عملی باید محور را تطبیق آنها با اخلاق قرار دهند فقه وسیاست و عقیده بدون اخلاق انسانی که نمونه بارزش را در مثل داعش می بینیم در واقع فقه وسیاست دینی و منبعث از مبعث پیامبر

 اسلام محمد مصطفی صلوات الله علیه نیست






تاریخ : سه شنبه 96/2/5 | 4:12 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.